پیدا شدن بقایای کهن‌ترین اسب خزر (کاسپین)در ایران
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام ایزد دانا

 

 پیدا شدن بقایای کهن‌ترین اسب خزر (کاسپین)در ایران


 در حفاری‌های تازه، بقایای یکی از کهن‌ترین اسب‌های خزر در گوهرتپه ایران پیدا شده که به 3000 سال پیش برمی‌گردد. این اسب پارسی که احتمالا سلطنتی بوده،‌ در کنار انسان‌ها در گورستان دفن شده است.

 بقایای کهن‌ترین اسب خزر (کاسپین) شناخته شده که گمان می‌رود یک  اسب سلطنتی بوده،‌ در شمال ایران از زیر خاک بیرون آورده شد.

 به گزارش دیسکاوری،‌بقایای این اسب که به 3000 سال پیش برمی‌گردد، در منطقه گوهرتپه ایران یافت شده است. در زمان باستان، پادشاهان برای سواری در جنگ یا کشیدن کالسکه‌های خود، ‌اغلب ترجیح می‌دادند از اسب‌های خزر (کاسپین) استفاده کنند،‌ به همین دلیل محققین گمان می‌کنند که این اسب یافت شده هم یک اسب متعلق به دربار بوده باشد.

گوهرتپه

 اسب‌های خزر قدیمی‌ترین نژاد اسب از زمانی است که اسب‌ها روی زمین می‌زیسته‌اند و در سال‌های نزدیک‌تر به دوران ما،‌ کسانی مانند شاهزاده فیلیپ انگلستان، این اسب‌ها را مشهور کرده‌اند. در سال 1972 / 1351، ‌شاه وقت ایران یک اسب خزر (کاسپین) به پرنس فیلیپ اهدا کرد. سپس پرنس فیلیپ به امید موفقیت در پرورش این نژاد، ‌اسب‌های خزر بیشتری را به انگلستان وارد کرد. نتیجه این اقدامات،‌ تشکیل انجمن انگلیسی اسب‌های خزر (کاسپین)در انگلستان در سال 1975 / 1374 بود.

 گفته می‌شود که تاریخچه زندگی این اسب‌های زیبا به بیش از 3000 سال پیش برمی‌گردد،‌ یعنی نزدیک به همان زمانی که اسب پیدا شده در گوهرتپه ایران بدان تعلق داشته است. ظاهرا نمونه‌های کهن‌تری هم یافت شده که پیشینه آن‌ها به سال 12000 پیش از میلاد برمی‌گردد. تاریخ‌شناسان می‌گویند این اسب خزر تازه پیدا شده به پایان دوران برنز تعلق دارد.

پادشاهان ایران و اسب کسپین

 علی مه فروزی، مدیر گروه باستان‌شناسی در گوهر تپه می‌گوید:‌ «شکل،‌ ظاهر و اندازه موجودی که یافته‌ایم نشان می‌دهد کهن‌ترین سند از اسب‌های خزر (کاسپین) را به دست آورده‌ایم. به نظر می‌رسد که حفاری‌های ما پاز یک گورستان عبور می‌کند،‌ یعنی همان‌جایی که بقایای اسب خزر را یافته‌ا‌یم، و به یک سطح صنعتی می‌رسد. ما امیدواریم که بتوانیم تا سال آینده اطلاعات تازه‌ای در مورد دوران صنعتی این منطقه هم به دست بیاوریم.»

 به علاوه مدارک به دست آمده از منطقه گوهرتپه به فهم فرهنگ باستانی این منطقه و ارتباط آن با سایر فرهنگ‌ها در دوران گذشته کمک خواهد کرد.

مهر داریوش کبیر که  در آن اسب کسپین نشان داده شده است

 یکی از مواردی که بسیار جالب است این است که به نظر می‌رسد این اسب خزر (کاسپین) مانند انسان‌ها و همراه با آن‌ها در یک گورستان دفن شده است. البته این کار چندان استثنایی نیست و نمونه‌های دیگری از آن هم ثبت شده است،‌ اما نشان می‌دهد که در آن زمان چقدر برای اسب‌ها ارزش قایل بوده‌اند.

اسب کسپین

 به علاوه کاملا معلوم است که چرا شاه‌ها از اسب‌های خزر خوششان می‌آمده است. اسب‌های خزر (کاسپین)از اسب‌های امروزی کوچک‌ترند (در حدود دو‌سوم اندازه آن‌ها) و به مهربانی،‌ هوش و اشتیاق معروف هستند. همچنین اسب‌های خزر را دارای استخوان‌های ظریف، سرهای کوچک و کوتاه با پیشانی بلند،‌ چشم‌های درشت،‌ گوش‌های کوچک و پوزه کوچک توصیف کرده‌اند. آن‌ها بسیار سریع و قوی هستند و در عین حال هم خیلی خوش‌اخلاقند.  کسی می‌تواند از چنین اسبی خوشش نیاید؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 13 ارديبهشت 1390برچسب:پیداشدن بقایا,کهن ترین اسب خزر,اسب خزر,اسب کاسپین,تصویر اسب خزر,فرتور اسب خزر,عکس اسب خزر,فرتور اسب کاسپین,عکس اسب کاسپین,تصویر اسب کاسپسن,اسپ,تصویر اسب,عکس اسب,فرتور اسب,گوهر,تپه,گوهرتپه,گوهر تپه,اسب سلطنتی,زیر خاک,دیسکاوری,گوهرتپه ایران,پوهر تپه ایران,دربار,اسب دربار,اسب درباری,شاهزاده,فیلیپ,شاهزاده فیلیپ انگلستان,شاهزاده فیلیپ,پرنس فیلیپ,پرورش نژاد,نژاد,تشکیل انجمن انگلیسی اسب های خزر,انجمن انگلیسی اسب های خزر,تاریخچه,دوران برنز,تاریخ شناسان,علی مه فروزی,مه فروزی,باستان شناسی,باستان شناس,حفر,حفار,حفاری,گورستان,دوران صنعتی,فرهنگ باستانی,چقدر,دیگه چه خبر,چه خبر,پوزه,پوزه کوچک,پادشاه و اسب,پادشاهان و اسب,پادشاهان ایران و اسب کاسپین,پادشاهان ایران و اسب,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی