سرپل ذهاب
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


زیبایی های شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سرپل ذهاب

 

 

شهرستان سرپل ذهاب با مساحتي بالغ بر 1271 كيلو متر در 45 درجه و 52 دقيقه طول شرقي و 34 درجه و 24 درجه عرض جغرافيايي در غرب كشور جمهوري اسلامي ايران و منتهي اليه شيب ارتفاعات زاگرس بر سر راه بين المللی تهران – بغداد موسوم به جاده كربلا با قدمتی بالغ بر 2800 سال پیش از ميلاد حضرت مسيح (ع) با فاصله 665 كيلومتری از تهران واقع گرديده است و از شهرستان های مرزي و باستانی و زر خيز استان كرمانشاه می باشد. قدمت آن بر اساس مطالعه آثار باستاني و كتيبه هاي آن از قبيل كتيبه و سنگ نوشته آنوبانی نی پادشاه لولوبی ها كه در ضلع شمال شرقی كه بر سينه رشته كوه هميشه استوار زاگرس حک شده كه يكی از کهن ترين و به عبارتی نخستين هنر معماری روسنگ آسيا بشمار می رود و نيز دكان داوود، طاق گرا و ده ها اثر باستانی و تاريخی ديگر قابل دستيابی و استخراج است.

 

 

 

 

 

اين شهرستان از شمال به شهرستان جوانرود، از غرب به شهرستان قصرشيرين و كشور عراق، از شرق به شهرستان اسلام آباد و از جنوب به شهرستان گيلان غرب محدود شده است. ارتفاع متوسط شهرستان از سطح دريا 550 متر بوده و در يك تغيير ناگهاني ارتفاع نسبت به شرق شهرستان در فاصله بطول كمتر از 10 كيلومتر پس از طي گردنه پاطاق به بيش از1000 متر مي رسد كه اين خود باعث ايجاد طبيعتي بسيار جذاب، دلپذير و كاملاً متفاوت با اقليم سرزمينهاي قرار گرفته بر روي ارتفاعات مذكور شده است. علاوه بر آن، اين امر باعث ايجاد جريان هاي آب سطحي و تغذيه سفره هاي زيرزميني دشت هاي حاصلخيز اين شهرستان گرديده كه نعمتي بس عظيم و حياتي است و در كمتر مكاني شاهد آن مي باشيم. این شهرستان در جلگه ای نسبتاً وسيع كه اطراف آن را ارتفاعات و تپه ماهور هايی احاطه كرده قرار گرفته است كه باعث ایجاد دشتهاي مستعد و حاصلخيز دشت ذهاب، قلعه شاهين، دیره، ریخک و... شده كه به نوبه خود به لحاظ دارا بودن رودخانه ها، سراب ها و چشمه سارهاي متعدد و فراواني از جمله رودخانه الوند، دله شير، هواسان، جگيران، كلم كبود و سراب ماراو، گلو دره، پيران، سرابگرم، قره بلاغ، قلعه شاهين، ماميشان و... منحصر به فرد مي باشد .

 

 

شهرستان سرپل ذهاب داراي آب و هوايي با زمستان هاي معتدل و تابستان هاي گرم بوده و حداكثر نزولات جوي در زمستان و مقدار كمي در پاییز و بهار بوده تابستاني خشك و بي باران دارد. بهترین زمان برای مسافرت به این شهرستان اسفند و فروردین ماه است. در طول این مدت هوایی بسیار مطبوع و دل انگیز با طبیعتی سرسبز منتظر میهمانان می باشد. در طول فصل تابستان گرمایی بسیار طاقت فرسا با اندکی رطوبت در این شهرستان حکم فرماست و مسافرت در طول تابستان به این منطقه چندان جذاب نمی باشد. به دلیل آب و هوای گرم و وجود آب فراوان در این شهرستان زمینه کشاورزی و دامپروری در آن بسیار مناسب می باشد. گستره باور نکردنی از انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان به عمل می آید که مهمترین آنها گندم، جو، نخود، پنبه، برنج، سیفیجات، گردو، انار، نارنگی، خرما و... است.

به دلیل مناسب بودن آب و هوا تقریبا در تمام فصول در این شهرستان محصول قابل برداشت وجود دارد.
در صورتی که قصد اقامت در چادر را در این شهرستان دارید، لازم است بدانید که جانوران و حشرات موزی فراوانی در این منطقه وجود دارد. البته این نکته تنها در فصل گرما می تواند خطرساز باشد و در سایر فصول با خیال راحت می توان در هوای آزاد شب را به صبح رسانید. وجود مارهای سمی، عقرب های گوناگون، رطیل، زنبور و پشه می تواند باعث به یاد ماندن خاطرات نه چندان جذاب برای شما شود. اين شهرستان به لحاظ پيشينه تمدن تاريخي و باستاني داراي آثار متعددي حدوداً سي و دو اثر بوده كه ميتوان از آثار دوره اسلامي بقعه مباركه احمد ابن اسحاق از محدثين و صحابه ائمه و وكيل خاص امام حسن عسگري (ع) و ملاقات كننده امام زمان (عج) و سفير خاص آن امام همام (ع) در قم بوده كه مدفن ايشان از گذشته هاي دور دراين شهرستان همواره ملجاء و مورد توجه ارادتمندان بوده و همچنين آثار نقش برجسته دوران حكومت ماد، دكان داوود، طاق گرا، آثار برجسته و نقوش مربوط به دوران هخامنشي، ساساني، اشكاني اشاره نمود كه اين خود حكايتي بر قدمت اين شهر در گذشته ها و اعصار دارد. اين شهرستان به لحاظ پيشينه فرهنگي ريشه دار، داراي خرده فرهن گهاي متنوع، ايلات و طوايف متعددي با گرايش به اعتقادات و باورهاي مذهبي گوناگون (شيعه، سني، اهل حق) است كه ساليان سال در كمال يكرنگي و وحدت، گذران زندگي نموده به طوري كه در طول هشت سال دفاع مقدس در جهت حفظ و حراست كيان مقدس ايران اسلامي از هيچ كوششي فرو گذار ننموده و در راه پاسداري از حدود و ثغور مملكت خويش تعداد 803 نفر شهيد و 163 نفر آزاده و 840 نفر جانباز تقديم اين انقلاب نموده است.
از جمله آثار دیگر این شهرستان می توان به موارد زیر اشاره نمود: نقش آنوباني ني – نقش برجسته كتيبه دار – قربانگاه – آتشدان – پله ها و صفه – دكان داوود – مرد مادي در حال نيايش – برد عاشقان – كتيبه اشكاني – سنگ نبشته مردوك آپال ايدين – زيچ منيژه در ابتداي دشت قلعه شاهين – قلعه منيژه – حوض منيژه - قلعه شاهين – زيجگه سراب – نقاره كوب – برج هزارگريه – برج كل گاراه – قلعه مريم – تپه سراب ذهاب – آتشگاه سراب ذهاب – نهر والاش – برج والاش – آتشكده كويك – آتشدان برد عاشقان – دروازه جبال - قلعه سرخ ديزه – تاق گرا – قصر پاتاق – گور حمزه قاري – قريه مله ديز نقش پادشان لولوبي در این شهر مسافرخانه ای وجود ندارد و در صورتی که قصد اقامت بیش از یک روز را دارید این نکته را مد نظر داشته باشید. مکان های زیادی برای چادر زدن وجود دارد. پارک جنگلی شهر و پارک داخل شهر مکان های مناسب و البته کاملا امنی هستند که با خیال راحت می توانید در آن اقامت کنید.

 

 

 

 

سنگ نوشته آنوبانی نی(سنگ برجسته 4800 ساله آنوبانینی؛ شهرستان سرپل ذهاب)

 

 

 

 

تصويری بازسازی شده از سنگ برجسته آنوبانی نی؛ سرپل ذهاب
 

 

 

 

نقش برجسته 4800 ساله آنوباني‌نی اثری به جا مانده از "آنوباني‌نی" پادشاه "لولوبي‌ها"است که از اقوام زاگرس نشين بوده و پيش از آريايي‌ها (پارس و ماد) زندگی مي‌كردند. نقش برجسته آنوباني‌نی در 120 كيلومتری كرمانشاه و در شهرستان سرپل‌ذهاب و برصخره‌ای معروف به "ميان‌كل" قرار دارد. اين نقش برجسته يكی ازقديمي‌ترين نقش برجسته‌های پیدا شده جهان است كه ‌دستکم دو هزار سال از كتيبه داريوش در بیستون قديمي‌تر است.

 

 

 

 

 

 دکان داود (دکان داوود، کل داوود، کل داو؛ سرپلذهاب)

 

اين گوردخمه در سه كيلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب در ابتدای جاده انزل و در فاصله حدود 100 متری از جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب واقع شده كه در ميان اهالی محل به كل داوود (کل داو) و دكان داوود شهرت يافته است. از مكان هايي است كه نزد طوايف اهل حق متبرک بوده و در بعضی از اوقات سال در آنجا جهت انجام مراسم مذهبی اجتماع می كنند.

 

 

 

 

 

آستان احمد بن اسحاق (مقبره و بارگاه میر احمد، میر آمد)

 

یکی دیگر از آثار دیدنی شهرستان سرپل ذهاب، آستان مقدس احمد بن اسحاق است که تقریبا در مرکز شهر قرار دارد و مهمترین زیارتگاه این شهر به حساب می آید. ساختمان قدیمی این بنا در اثر جنگ ویران شد و هم اکنون بارگاهی باشکوه و متناسب با شخصیت آن بزرگوار برپا شده است. صحن زیبای حرم که در قسمت شرقی آن قرار دارد با درختان زیبای اکالیپتوس در اعیاد مذهبی به عنوان مصلی استفاده می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طلاق گرا (طاق شیرین، پاتاق)

 

بناي طاق گرا یا طاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه كرمانشاه به سرپل ذهاب و در 15 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در كنار راه باستاني سنگفرشي بنا شده كه فلات ايران را به بين النهرين ارتباط مي داده است. به علت تغيير مسير، اين راه و بناي تاق گرا اكنون در شيب های پائين جاده آسفالته قرار گرفته است. از نظر معماري، بناي تاق‌گرا، فضای ايوان مانندی است كه تماماً از سنگ ساخته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 سراب گرم (چشمه سراب گرم، سراو گرم)

 

 

چمشه جوشان و حیات بخش سرپل ذهاب در فاصله حدود 5 کیلومتری جنوب غربی این شهر و در دهستانی به همین نام قرار دارد. چشمه ای که تمام آب آشامیدنی و قسمت زیادی از آب کشاورزی

 

 منطقه را تامین می نماید. چشمه ای که پاتوق تابستانی تمام مردم شهرستان بوده و آب خنک آن بهترین راه برای فرار از گرمای بیش از 45 درجه ظهرهای تابستان است. شاید باورکردنی نباشد که بتوان در استخری شنا کرد که آب آن خوردنی باشد

 

 

 

 

 

 

 

ریجاب بهشتی در دامان دالاهو( منطقه ریجاب و بان زرده)

 

یکی از مناطق زیبای استان کرمانشاه منطقه ریجاب و بان زرده است که در یک صد و بیست کیلومتری شمال غربی شهرستان کرمانشاه قرار دارد. اطراف این منطقه به وسیله کوه های سر به فلک کشیده «دالاهو» محصور شده است. این کوه ها دارای قللی برف گیر است و دامنه های آن از جنگ پوشیده شده است.

رودخانه زیبای «سراب ریجاب» - سرچشمه رودخانه الوند – در این منطقه جریان دارد. دره های این منطقه به وسیله درختان انجیر و گردو پوشیده شده است. وجود آثار تاریخی مانند قلعه یزدگرد و زیارت گاه های بابا یادگار و ابودجانه بر زیبایی های این منطقه افزوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

آبشار پیران

 

 

آبشار پیران در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپلذهاب در استان کرمانشاه واقع است/ فرود کوهنوردان از بالای سخره و ارتفاعات آبشار پیران/ در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می رسد. از جمله جاذبه های این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای سخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به منطقه زیبا سفر می کنند. برای رفتن به آبشار پیران باید از سرپل ذهاب حدود ۹ کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و با حدود یک ربع پیاده روی به منطقه زیبایی که آبشار در آن واقع شده می رسیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 خوش گذشت ......



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی