جانوران نابود (منقرض)‌شده در یک‌دهه گذشته
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام آفریدگار توانا


 انقراض نسل های جانوران و گیاهان در کنار مشکلات دیگر محیط زیستی همچون سوراخ شدن لایه ازون و... در یک قرن گذشته دغدغه اصلی طرفداران حفاظت از محیط زیست بوده است.

به گزارش دی نا به نقل از سایت "انجمن طبیعت مادر (mnn)" این حیوانات در یک دهه گذشته و بر اثر تغییرات طبیعی و تغییراتی که انسان در زیستگاه‌های مختلف ایجاد کرده است، منقرض شده اند.

وزغ طلایی: این گونه وزغ که به نام وزغ پرتقالی نیز معروف است از گونه هایی است که در یک دهه گذشته به طور ناگهانی منقرض شده است. علت انقراض این وزغ، تغییرات هوا و به طور دقیق گرمتر شدن هواست. روند انقراض این دوزیست که در نواحی کاستاریکا زندگی می کرده از سال 1989 آغاز و در دهه گذشته به طور کامل منقرض شده است.

Click here to enlarge


دلفین بیجی: این دلفین که به نام دلفین رود یانگ نیز معروف است، از سال 2002 در خطر انقراض قرار داشت و در سال 2006 به طور کامل منقرض شد. ای.یو.سی.ان(IUCN) علت انقراض اینگونه‌ی خاص از دلفین ها را صید بیش از اندازه، افزایش استفاده از قایق ها در زیستگاه این جانور، تغییرات زیستگاهی و آلودگی آبها بیان کرد.

Click here to enlarge


کلاغ هاوایی: این کلاغ که به نام آلالا نیز شناخته می شود تنها در جزیره هاوایی و اطراف آن زندگی می کرده است. این پرنده در سال 2002 پس از ناپدید شدن ناگهانی دو کلاغ باقی مانده منقرض شد. در سال 1993 تا 1999 در پی کاهش ناگهانی تعداد آلالا،40 تخم از این جانور در برنامه پرورش قرار گرفت که با شکست رو به رو شد. علت انقراض این کلاغ روشن نیست ولی بیماری هایی مانند مالاریای مرغی، تنها دلیلی بود که در نهایت مطرح شد.

Click here to enlarge


بز کوهی اسپانیایی: تا سال 1900 تعداد بسیار زیادی از این گونه بز در نواحی فرانسه و اسپانیا وجود داشت ولی پس از این سال تعداد این بزکوهی به کمتر از 100 بز کاهش پیدا کرد. آخرین بز کوهی که سلیا نام داشت در ژانویه سال 2006 بر اثر افتادن درخت مرد. دانشمندان سعی کردند تا با استفاده از سلول بنیادی این بزکوهی از انقراض آن جلوگیری کنند اما گوساله زاییده از این سلول نیز در سال 2009 بر اثر نارسایی قلبی جان سپرد.

Click here to enlarge


طوطی اسپیکس: با اینکه 71 طوطی اسپیکس در حال نگهداری‌است، آخرین طوطی اسپیکس در حیات وحش در سال 2000 ناپدید و دیگر دیده نشد. اما نام این پرنده هنوز در بین حیوانات منقرض شده نیست چرا که بسیاری از جنگل ها می تواند همچنان زیستگاه این پرنده باشد. زادگاه این طوطی شمال برزیل است و در سال 1990 سه طوطی باقی مانده در این منطقه، برای تجارت شکار شدند. علت انقراض این نوع طوطی شکار بیش از اندازه، تخریب زیستگاه و افزایش تعداد زنبورهای کشنده آفریقایی در زیستگاه این پرنده بیان شده است.

Click here to enlarge


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی