مجله آشپزی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


 


 

http://picture.marshalclub.org/Archive/2011/4/8/ashpazi.gif

 

 

شماره پانزدهم سال 90 مجله آشپزی مارشال مدرن سه شنبه 16 اسفند ماه

 

http://marshal-modern.ir/Archive/23231.aspx

 

 

Shaghayegh

:

First Name

 

Balandari

:

Last Name

 

Email Sender

:

Position

 

Sh . Balandari@ yahoo . fr

:

Email Address

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

 

 





 

سوپ لاغری



پژوهشگران عقيده دارند؛ بهترين رژيم غذايي براي كم كردن وزن، سوپ كلم است زيرا هيچگونه انرژي در بدن توليد نمي كند و در عين حال مقداري املاح و ويتامين هاي ضروري را نيز به بدن مي رساند.
به گزارش سلامت نيوزبه نقل از نشريه شهروند؛ در يك بررسي علمي ثابت شد، رژيم سوپ كلم مي تواند حدود 4 كيلو از وزن بدن را در مدت يك هفته كاهش دهد.
بنابراين گزارش؛ براي رعايت اين رژيم مصرف روزي دو بارسوپ كلم بدون چربي همراه با سبزي و ميوه، شير بدون چربي و كمي گوشت توصيه شده ون وشيدن 8 تا 10 ليوان آب در روز و همچنين چند فنجان چاي در اين مدت ضروريست.
اين گزارش مي افزايد؛ اگر كسي بخواهد بيشتر از يك هفته اين رژيم را ادامه دهد بايد چند روزي آن را قطع كرده و پس ازداشتن رژيم غذايي معمولي دوباره آن را شروع كند.
گفتني است؛ اين رژيم براي مدت كوتاه ضرري ندارد ولي در درازمدت ممكن است ناهنجاري هايي را به وجود اورد زيرا رژيم سخت و كنترل شده اي است.

http://marshal-modern.ir/Archive/26966.aspx


كلم 1 عدد
گوجه فرنگی  یا رب گوجه 2 عدد
گوشت گاو 250 گرم
كرفس خرد شده 1 فنجان
آب 3 ليتر


طرز تهيه :
برگهاي نرم و سفيد کلم را در آورده ده دقيقه بجوشانيد . سپس آنرا بهمراه ساير سبزيهاي فوق الذکر زرده با گوشت و فلفل و نمک در قابلمه بريزيد و بگذاريد سه ساعت بجوشد .براي افزودن طعم سوپ فوق ، در هنگام کشيدن آن ، کمي نان سفيد که قبلا در کره سرخ شده ، بقطعات خيلي ريز خرد نموده روي سوپ بريزيد

 

 

غذاها و شیرینی های جهرم

 

 

 

1 -  نون کماچ

 

مواد لازم:

1- خرما          به مقدار کُمِ تون(دلخواه)

2- آرد            به اندازه مورد نیاز

3- تخم مرغ     یک الی دو عدد

4 – پودر قند    به اندازه مورد نیاز

5 – روغن      به اندازه مورد نیازبرای سرخ کردن

 

به مقداری که شیرینی تان شیرین شود ، خرما را از چند ساعت قبل در مقداری آب خیس نمایید ، پس از خیس خوردن خرما ، آنرا با چنگ زدن در همان آب نرم نمایید تا کاملاً هسته و پوسته خرما جدا شوند ، بعد از اینکه خرما نرم شد از صافی عبور دهید تا پوسته و هسته ی آن جدا شوند ،چیزی بدست می آورید شبیه شیره خرما ، کم کم به آن آرد اضافه کنید و مخلوط  نمایید تا خمیری نسبتاً روان حاصل شود ، یک الی دو عدد تخم مرغ به آن اضافه و بهم زنید ومانند کتلت در روغن سرخ کنید . توجه کنید که چون شامل مواد قندی است در روغن سریع سرخ می شود بعد از اینکه در ظرفی که ریخته اید و سرد شد به آن پودر ساییده شده قند یا شکر بپاشید . هم اکنون آماده خوردن است .

یکبار هم که شده با حوصله آنرا تهیه کنید .

 

 

 

2 – نان شیرین

مواد لازم :

 

1- آرد

2- خرما

3- ادویه یا زعفران

 

به مقداری که شیرینی تان شیرین شود ، خرما را از چند ساعت قبل در مقداری آب خیس نمایید ، پس از خیس خوردن خرما ، آنرا با چنگ زدن در همان آب نرم نمایید تا کاملاً هسته و پوسته خرما جدا شوند ، بعد از اینکه خرما نرم شد از صافی عبور دهید تا پوسته و هسته ی آن جدا شوند ،چیزی بدست می آورید شبیه شیره خرما ، کم کم به آن آرد و مقدار لازم ادویه یا زعفرانی که با آب جوش حل شده باشد به مواد اضافه کنید تا به صورت خمیری که برای پخت نان است ، بدست آید .

خمیر را یک الی دو ساعت می گذارید تا ور بیاید . سپس خمیر را به صورت چانه جدا کنید و با وردنه روی سطح صاف حالت دهید تا به صورت بیضی یا دایره شود . آنرا روی تابه که گرم شده است بیندازید .بعد از پخته شدن ،نان شیرینی حاصل خواهد شد .

 

 

 

 

3 - حلوای خارَک

مواد لازم :

1- خارک خشک

2- رطب

3- روغن

4- زعفران

5- خشخاش

6- آرد برنج

خارک خشک را از پنج ساعت قبل در آب خیس کنید ،حالتی که از خشکی بیرون آمده و  نرمی پیدا کند به مقدار سه به یک (خارک سه برابر رطب) با رطب مخلوط کرده وبا یکدیگر چرخ نمایید .

ابتدا آرد برنج را به مقدار نیاز ، تفت داده تا از حالت خامی خارج شود و رنگ آن به قهوه ای کم رنگ تغییر کند سپس همراه با خارک چرخ شده ،  در روغن تفت دهید .توجه کنید که چون مواد شیرین است زودتر مواد تان می سوزد و حالت تلخی پیدا می کند بنابراین در موقع تفت دادن حتماً مواظب باشید که موادتان نسوزد ،بطور مداوم با قاشق بهم زنید ، هنگامی که کم کم آماده می شود مقداری زعفران که از قبل در آب نیم گرم خیس کرده اید به آن اضافه کنید . اگر در منطقه ای هستید که در عطاری آنجا خشخاش داشته باشد ، تهیه کنید سنگریزه و خاک آنرا با شتشو با آب بگیرید و به مقدار نیاز در تابه بدون روغن تفت دهید تا از خامی بیرون رود .

خشخاش را با مواد خارک مخلوط کنید ، هم اکنون حلوای خارک آماده شده که پیشنهاد می شود با کلوچه برنجی میل نمایید.

 

 

 

4- رنگینک

مواد لازم :

1-   خرما

2-   آرد

3-   روغن

4-   مغز گردو

5-   دارچین

ابتدا هسته ی خرما را از خرما جدا می کنید و بجای آن مغز گردو قرار می دهید و به صورت افقی در ظرفی که مقداری گود باشد و لبه داشته باشد در کنار یکدیگر می چینید .

آرد را در ظرفی بصورت پاتیل(1) ریخته و روی حرارت قرار دهید و بدان روغن اضافه کنید ، آرد و روغن به مقداری اضافه کنید که به هنگام حرارت دیدن به صورت تقریباً روان باشد ،  روی حرارت آنقدر تفت می دهید تا حالت خامی نداشته باشند و اگر بیش از اندازه تفت داده شوند نیز ممکن است که حالت تلخی پیدا کنند .بنابراین سخت ترین مراحل آن تفت دادن آرد با روغن است که با حوصله این کار را انجام دهید .

پس از این مرحله آرد و روغن آماده شده ، در هنگامی که دمای بالایی دارد با قاشق به روی خرما هایی که چیده اید بریزید و با پشت قاشق آنرا صاف نمایید . پس از سرد شدن آن ، پودر قند روی آن بپاشید تا روی آن کاملاً سفید شود . بعد از آن با پودر دارچین روی آن تزیین نمایید که هم از خاصیت خوب دارچین استفاده برده باشید و هم به آن زیبایی بخشیده باشید . شیرینی بسیار گرم و مقوی است و هنگام خوردن آن کمی هم بفکر جوش زدن صورت خود باشید و بخاطر لذیذ بودن آن در خوردن اسراف نکنید.

 

(1) ظرف گود مسی است که در قنادی ها با اندازه های مختلف برای گرم کردن روغن استفاده می شود.

 

 

 

5  – نان پی پخ

مواد لازم :

1-   آرد

2-   اسفناج

3-   پیاز

4-   برگ گیاه تُرشَک

 

ابتدا اسفناج و برگ گیاه ترشک را شسته و خورد می کنیم ودر صورتی که دوست داشته باشید به مقدار کم پیاز را خورد کرده و با آن مخلوط می کنید .

آرد را خمیر می کنید وخمیر را یک الی دو ساعت می گذارید تا ور بیاید . سپس خمیر را به صورت چانه جدا کنید و با وردنه روی سطح صاف حالت دهید تا به صورت بیضی یا دایره شود . تا حتی الامکان خمیر را بکشید تا نازک شود . مخلوط اسفناجی را که تهیه کرده اید در وسط آن بریزید ، خمیر را روی اسفناج برگردانید تا خمیر را کاملاً اسفناج را درون خود داشته باشد ، می توانید آنرا روی تابه قرار دهید و یا درون فر بگذارید با حرارت کم زیر نظر داشته باشید که کاملاً پخته شود .

با کارد وسط آنرا باز کنید و کره یا روغن اضافه کنید .

دردسر دارد ولی برای شام غذای مناسبی است .

ناگفته نماند که سبزی ترشک در شهرهای بزرگ وجود ندارد و به فروش نمی رسد ولی بصورت خود رو در باغات و فضای سبزی می روید ولی در کشورهای اروپایی بعنوان یک نوع سبزی در فروشگاه ها  بفروش می رسد.برگی کوچکتر از برگ گاهو دارد و طعمی ترش دارد که برای طعم دادن برای غذای فوق استفاده می شود .

 

 

 

6- بادمجون رو بریزه ای

1- بادمجان

2- گوجه فرنگی

3- پیاز

4- روغن

5 – نمک

 

دو عدد بادمجان را پوست کنده و به صورت برش نسبتاً نازکی در آورید وسپس آنها را روی تابه که در جهرم به تابه خاکی " بریزه " گفته       می شود ، یا اگر در دسترس داشته باشید می توانید روی شعله پخش کن قرار دهید وقتی که مقداری از آب بادمجان های برش شده بوسیله حرارت گرفته شد ، دوعدد پیاز هم بصورت برش عرضی داده و آنها را هم مانند بادمجان روی تابه یا شعله پخش کن می ریزیم تا بوسیله حرارت مقداری از آب آن گرفته شود .هم اکنون مواد اولیه آماده شده است.

در قابلمه ابتدا یک لایه پیازکه آب آن گرفته شده بود  و یک لایه بادمجانی که آب آن نیز گرفته شده بود ویک لایه  گوجه فرنگی که قاچ خورده اند ،به روی همدیگر می چینیم ، به مقدار لازم روغن و نمک به آن اضافه می کنیم، سپس قابلمه را  در روی حرارت کم قرارمی دهیم تا پخته شود. بعد از پخته شدن با لیمو تازه و یا نارنج میل نمایید .

 

 

 

 

7   - بادمجون زیر بریزه ای

مواد لازم :

بادمجان          دو الی سه عدد

پیاز متوسط      یک عدد

انار ترش        یک عدد

نعنا              یک قاشق سوپ خوری

نمک            به اندازه نیاز

 

برای تهیه مواد بادمجان مورد نظر به چند صورت می توان انجام داد که بستگی به شرایط و امکانات دارد .

ابتدا بادمجان ها را باید با شعله ملایم بطوری که از شعله مستقیم دور باشد تا مغز آن بپزد و نرم شود . اگر بریزه دارید آنرا در ابتدای تنور قرار دهید تا نرم شود و اگر با نانوای نان سنگکی محل آشنا و دوست هستید در ابتدای تنور قرار دهید تا بپزد و نرم شود و یا اگر هیچکدام از این امکانات نبود ، آنها را روی شعله پخش کن روی گاز منزلتان روی شعله ملایم قرار دهید تا مغز آن بپزد و نرم شود ،البته فراموش نکنید که روی شعله پخش کن باید بادمجان ها را چرخاند تا همه طرف آن بطور یکنواخت پخته شود .

بعد از این که بادمجان ها نرم شد پس از سرد شدن پوست آنها را با دست و یا با استفاده از کارد جدا کنید و در ظرفی آنها را بکوبید تا بصورت تکه های ریز شوند .

پیاز را به صورت ریز خورد نمایید وانارترش را دانه دانه کنید و هم اکنون دانه های انار و پیاز و نعنا را با بادمجان مخلوط کنید . آماده خوردن می باشد .

 

 

 

8- کوکو بادمجان

مواد لازم :

دو عدد بادمجان

تخم مرغ دو عدد

روغن به اندازه لازم

نمک به اندازه لازم

بادمجان ها را پوست گرفته با رنده دندانه درشت رنده می زنیم ، سپس مواد رنده شده برای گرفتن کمی از تلخی آن ، در آب سرد می ریزیم. بعد از پنج تا ده دقیقه آب آنها را گرفته و در تابه ریخته و مقدار کمی در روغن تفت می دهیم ، بعد از تفت دادن در ظرفی می ریزیم تا سرد شود ، سپس دو عدد تخم مرغ را به آن اضافه می کنیم و بهم می زنیم تا مایه تهیه شود .مایه آماده شده را به دو صورت می توانیم در تابه ریخت یا به صورت یک تخته در تابه ریخته و در پوش روی آن می گذاریم تا یک طرف آن کمی سرخ شود و سپس آن را وارو می کنیم تا طرف دیگر نیز سرخ شود و یا این که مانند سرخ کردن کتلت یک قاشق ، یک قاشق در تابه ریخته و آن را سرخ نمود .چون بادمجان مقداری سودایی است بهتر است با ماست میل نمایید.

 

 

 

9آش ماست

مواد لازم:

ماست                3کیلوگرم

سینه مرغ            500 گرم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی