مجله پزشکی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


مجله سلامت و پزشكی - شماره 19

 

 

 

 

چند پیشنهاد باور نکردنی برای کاهش چربی دور شکم
 

افراد چاق برای کاهش وزن و چربی دور شکم ضمن رعایت رژیم غذایی متعادل و صحیح زیر نظر متخصص و نیز داشتن فعالیت های روز مره پیشنهاد هایی داده می شود که به تازگی تحقیق و بررسی شده است...


مصرف تخم کتان و فرآورده های روغنی حاصل از آن یکی از پیشنهادهایی است که برای کاهش وزن و چربی دور شکم به افراد چاق داده می شود.

دکتر امیر حسین فقیهی، فوق تخصص گوارش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: چاقی یکی از عوامل مهم و زمینه ساز بسیاری از بیمار های مختلف از جمله کبد چرب، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و بسیاری دیگر از امراض دیگر در بدن است.

فقیهی تصریح کرد: طبق تحقیق های انجام شده برای کاهش چربی دور شکم، مصرف غلات سبوس دار به این کار کمک می کند و نیز مصرف تخم کتان و فرآورده های روغنی حاصل از آن در کاهش چاقی تاثیر گذار است.

این فوق تخصص بیان کرد: مصرف توت فرنگی و از خانواده های آن و همچنین استفاده از میوه ها و سبزی های قرمز رنگ مثل گوجه فرنگی در کاهش چربی دور شکم کمک می کند.

فقیهی خاطر نشان کرد: افراد برای کاهش چربی دور شکم، روزانه دستکم 8 لیوان آب مصرف کنند که برای رسیدن به وزن متعادل تاثیر زیادی دارد.

وی توصیه کرد: افراد چاق باید این مسئله را جدی گرفته و ورزش های مناسب و منظمی را هم انجام دهند و یک رژیم غذایی درستی را رعایت کنند.

 

 

 

 

نوشیدنی فوق العاده برای کاهش وزن
 


آیا می دانید چه نوشیدنی وزن شما را کاهش می دهد؟

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند: نوشیدن شیر سبب کاهش وزن می‌شود .

به گزارش زی هلث، نوشیدن دو لیوان شیر در روز منجر به کاهش وزن می‌شود.

بر اساس مطالعات اخیر دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، نوشیدن شیر کم چرب در افراد سبب کاهش وزن می‌شود.

افرادی که به طور متوسط روزانه دو لیوان شیر می نوشند ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و همچنین باعث می‌شود اندام موزونی داشته باشند.

دانشمندان با مطالعه بر روی 300 زن و مرد چاق به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که طی دو سال هر روز 2 لیوان شیر نوشیده‌اند 6 کیلوگرم وزن طی این دوسال کاهش وزن داشته‌اند همچنین این افراد ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کرده‌اند .
مصرف شیر و لبنیات از ابتلا به بیماری‌های استخوان از جمله پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

 

 

 

 

میوه ای پرفایده تر از هویج برای چشم
 

متخصصان علوم تغذیه مصرف این میوه را به دلیل ویتامین A موجود در آن و نقش آن در سلامت چشم توصیه می‌كنند.



‌ ویتامین A موجود در این میوه برای افزایش دید چشم بهترین خوراكی پیشنهادی است. ویتامین A كه یك آنتی‌اكسیدان قوی است، از آسیب رساندن رادیكال‌های آزاد به سلول‌ها و بافت‌های بدن جلوگیری می‌كند.

به گفته پزشكان، تاثیر رادیكال‌های آزاد ممكن است باعث شود كه فرد دچار بیماری آب مروارید و دیگر بیماری‌های چشمی شود.

متخصصان تغذیه معتقدند: افرادی كه میزان بالایی از ویتامین A را دریافت كنند كمتر در خطر ابتلا به بیماری آب مروارید هستند.

از دیگر فواید این میوه فیبر موجود در آن است كه مانع از بروز یبوست در افراد می‌شود.
به نقل از پایگاه اینترنتی ایندین تایمز، بتاكاروتن موجود در این میوه است، آن را به ماده خوراكی مفیدی برای سلامت قلب تبدیل كرده است.

 

 

 

 

دو دشمن کلیه آدم ها
 

یكی از وظایف مهم و اصلی كلیه، تنظیم تعادل مایعات و املاح بدن است. برای آنکه عملکرد کلیه‌ها به درستی انجام شود، باید خون کافی وارد آنها شود و به شبكه پیچیده مویرگی‌شان برسد...

کلیه‌ها علاوه بر تنظیم آب و املاح بدن، وظیفه تولید هورمون اصلی خونساز بدن (اریتروپوئتین) را هم بر‌عهده دارند. یكی دیگر از وظایف كلیه، دفع سموم بدن با آب به صورت ادرار است. از آنجا که سلامت کلیه ارتباط محکمی با عملکرد درست دیگر اعضای بدن از جمله کبد، قلب، چشم و مغز دارد، مراقبت از این عضو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. پرهیز از مصرف برخی موادغذایی مضر، نوشیدن مایعات كافی و در کل تغییر شیوه زندگی، نه تنها عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد بلکه بر دیگر اعضای بدن نیز تاثیر مثبتی دارد.

یکی از ارکان حفظ سلامت انسان، محافظت از كلیه در برابر آسیب‌هاست. بیماری‌های کلیوی در مراحل اولیه، کاملا بی‌علامت هستند و ممكن است پیش از ایجاد هرگونه شکایت باعث تخریب قسمت عمده‌ای از فعالیت و عملکرد کلیه شود. تنها راه اطلاع از ابتلا به بیماری‌های کلیوی در مراحل ابتدایی، انجام آزمایش‌های خون و ادرار است.

ابتلا به بیماری‌ مزمن كلیوی شیوع بالایی دارد و طبق آمار ارائه‌شده از هر 8 نفر یك نفر به بیماری مزمن كلیه مبتلا هستند. تغییر در تعداد دفعات ادرار یا حجم ادرار در شبانه‌روز، شب‌ادراری، تغییر رنگ ادرار، ورم صورت یا ورم پاها و درد یا سوزش حین دفع ادرار، بی‌اشتهایی (سوءتغذیه)، كاهش وزن بیش‌ازحد، تهوع و استفراغ، تنگی نفس و كم‌خونی از علایم ابتلا به بیماری كلیوی است. در صورت وجود هر یك از آنها حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا آزمایش‌های لازم را برایتان تجویز كند.


تغذیه و نارسایی كلیوی

نوع تغذیه، انجام فعالیت‌های ورزشی و مصرف داروها نقش موثری در بهبود عملكرد كلیه و سالم‌ماندن آن دارد. چاقی شکمی یکی از موارد مهمی است که باعث می‌شود تا افراد دچار نارسایی کلیه شوند ولی می‌توان با تغذیه صحیح از آن پیشگیری کرد. به گفته متخصصان تغذیه، مصرف موادغذایی پرپروتئین، روغن حیوانی و لبنیات پرچرب باعث ابتلا به بیماری‌های كلیوی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز را كاهش دهید و روزانه كمتر از 3 تا 5/3 گرم نمك مصرف كنید و دوغ و پنیرهایی كه نمك كمتری دارند، بخورید.

رژیم‌های غذایی پرنمک، باعث بالارفتن فشارخون و آسیب كلیه می‌شود. اگرچه نباید مصرف لبنیات از برنامه غذایی حذف یا محدود شود اما بهتر است نوع كم‌چرب آن را انتخاب و مصرف كرد. توصیه می‌شود، روغن‌های جامد را حذف و از روغن زیتون در تهیه غذاها استفاده كنید. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب، باعث سالم‌ماندن كلیه‌ها می‌شود. در برنامه غذایی خود حتما میوه و سبزی را بگنجانید و در طول روز 3 تا 4 عدد میوه بخورید.

كسانی كه BMI بالایی دارند، حتما باید وزنشان را كم كنند زیرا كاهش وزن در كنترل فشارخون و عوارض كلیوی موثر است. پس روزانه 20 تا 30 دقیقه ورزش‌های نرمشی مانند پیاده‌روی و دویدن انجام دهید. بهترین نوع فعالیت ورزشی، ورزش‌های هوازی ایروبیك است. فعالیت‌های ورزشی، باعث تنظیم جریان خون و كاهش فشارخون می‌شود. البته فعالیت ورزشی سنگین مانند وزنه‌برداری و بدنسازی با وزنه‌های سنگین به دلیل اینكه تاثیر منفی روی قلب می‌گذارند، توصیه نمی‌شود.


فشارخون و نارسایی کلیه

در صورتی که كسی به بیماری قند (دیابت)، پرفشاری خون یا چاقی دچار باشد یا یک یا چند نفر از اعضای خانواده بیماری كلیوی داشته باشند، سیگار مصرف كنند، یا سنشان بالاتر از 50 سال باشد بیش از سایرین در معرض خطر است. شایع‌ترین علل ابتلا به بیماری‌های کلیه در دنیا، دیابت و پرفشاری خون است. حدود 80 درصد نارسایی‌های کلیه به این دو علت مربوط می‌شود. كنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون و دیابت، در پیشگیری از آسیب به كلیه موثر است. دیابت می‌تواند باعث از کارافتادن آنها و در نهایت همودیالیز شود. 35درصد مبتلایان به دیابت به بیماری کلیه مبتلا می‌شوند.

پس فشارخونتان را به‌طور منظم كنترل و اگر نیاز به مصرف دارو است، حتما به‌طور منظم آن را مصرف كنید. در صورتی كه فشارخون خیلی بالا نباشد، می‌توان با تغذیه مناسب آن را كنترل كرد اما اگر بیش از 140 بر 90 میلی‌‌‌جیوه باشد باید حتما دارو مصرف شود. كنترل منظم قندخون به خصوص در كسانی كه به دیابت مبتلا هستند یا قند پنهان دارند (یعنی قندخون در حالت ناشتا متعادل است) توصیه می‌شود. اگر اسیداوریك شما بالاست یا سابقه ابتلا به نقرس در خانواده‌تان ارثی است، حتما به پزشك مراجعه كنید.


از لوپوس تا آسیب كلیه

برخی از علت‌های بیماری‌های کلیوی ناشناخته‌اند. عوارض دارویی و سنگ‌های کلیه از دیگر علت‌های آسیب کلیه‌ها هستند. مشكل سنگ كلیه‌تان را جدی بگیرید و درمان را منحصر به زمانی كه سنگ كلیه ساخته شده است، نكنید.

اگرچه سنگ‌سازی كلیه، بیماری‌ عودكننده‌ای است اما با رژیم غذایی مناسب، نوشیدن مایعات و تحرك كافی قابل‌پیشگیری است. اگر سنگ كلیه با اقدام‌های درمانی به موقع رفع نشود ممكن است باعث سنگ‌سازی بیشتر شود. در این صورت ممكن است با جراحی یا سنگ‌شكنی، مشكل را برطرف كرد. انجام جراحی مکرر و سنگ‌شكنی می‌تواند به بافت كلیه آسیب برساند و در نهایت به نارسایی كلیوی بینجامد. در صورتی كه مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون، كلیه پلی‌کیستیک و بیماری?های روماتیسمی مثل لوپوس یا آرتریت روماتویید هستید حتما به پزشك مراجعه كنید تا كلیه‌هایتان مورد بررسی قرار گیرد.
معمولا بسیاری از افراد برای كاهش دردهای خفیف بدنی یا درمان عفونت حتی عفونت‌ ساده‌ای كه ممكن است ویروسی باشد از مسكن‌ها یا آنتی‌بیوتیك‌ها استفاده می‌كنند. اگرچه مصرف مسكن‌ها تحت‌نظر پزشك و در مقاطع زمانی كوتاه اشكالی ندارد اما مصرف خودسرانه داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها، می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند.

پس دارو را در موارد ضروری و تحت‌نظر پزشک مصرف كنید. سایر داروهای خاص و بعضی سموم، آفت‌کش‌ها و موادمخدر و... هم می‌توانند به آسیب کلیه منجر شوند. مصرف مكمل‌های غذایی به خصوص در ورزشكاران نیز باید تحت‌نظر متخصص پزشكی ورزشی باشد زیرا تركیب‌های موجود در مكمل‌ها می‌تواند با تاثیر بر نفرون‌ها باعث آسیب كلیه شود.

 

 

 

 

این غذا شما را خنگ می کند!!
 

آیا می دانید چه غذایی این تاثیر را بر هوش شما دارد؟

متخصصان تغذیه دانشگاه آكسفورد دریافتند كه خوردن همبرگر، كباب‌های آماده، چیپس و دیگر مواد غذایی دارای چربی زیاد می‌تواند در كاهش عقل و هوش آدم‌ها مؤثر باشد.

این متخصصان با انجام آزمایش‌هایی روی موش‌ها به این نتیجه رسیدند كه در نزدیك به 10 روز مصرف فست فود، حافظه كوتاه مدت فرد آسیب می‌بیند و تاثیر بد در كاركرد ذهنی او بر جا می‌گذارد.

خوردن انواع فست فود توان تحرك و فعالیت را كاهش می‌دهد. دانشمندان از چنین پیامدهایی با عبارت «خماری ناشی از چربی بالا» یاد می‌كنند.

گروهی از محققان بیولوژیست هم می‌گویند نتایج این مطالعه نشان می‌دهد كه آن چه می‌خوریم چگونه در نحوه كار بدن اثر می‌كند.


اندرو مورای (محقق) معتقد است غذاهایی كه غربی‌ها مصرف می‌كنند سرشار از چربی است كه منجر به چاقی، ابتلای به بیماری دیابت و تهدید سلامت بدن در درازمدت می‌شود.

 

 

 

 

مراقبت از لبها در زمستان
 

دهانی زیبا، با لب هایی لطیف و مرطوب شروع می‌شوند. اما در زمستان، سرما و سیستم های حرارتی مدام سعی در خشک کردن لبخند شما دارند... اما چاره چیست؟


روغن ها و مرهم های مرطوب کننده و جوشانده ها می‌توانند راه حل مناسبی باشند!

لب ها در زمستان: چرا ترک می‌خورند؟
زمستان شرایط بغرنجی را برای لب ها ایجاد می‌کند. سرما، باد، سیستم های حرارتی خانه و... عواملی هستند که باعث ایجاد این شرایط در زمستان می‌شوند. خشک شدن و انقباض در کمین بیشتر ماهاست. و در این میان عضوی که بیشتر از بقیه در معرض آسیب قرار دارد، لب ها هستند...

در واقع، پوست لب ها ساختار متفاوتی با بفیۀ بدن دارد. بسیار حساس و فاقد لایۀ قرنیه (لایۀ سطحی اپیدرم) است، به همین علت حساس تر است. از سوی دیگر، نه حاوی غدد چربی است و نه غدد عرق، در نتیجه بسیار سریع و راحت رطوبت خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود.

ظاهر پرترک، شکاف خورده و پوسته ها، مجموعه ای را تولید می‌کنند که اصلاً جذاب نیست، خصوصاً برای کسانی که طرفدار لب هایی قرمز هستند، علاوه بر این، لب ها یکدستی و درخشندگی شان را نیز از دست می‌دهند. اما لب هایی که ترک خورند، فقط زیبایی شان را از دست نداده اند، بلکه اغلب باعث زحمت و درد هم می‌شوند!

یک روغن برای لب های من!

توصیه می‌شود که خصوصاً در زمستان از یک رژ لب مرطوب کننده که از کرۀ کاکائو، کارتیه، عسل یا موم زنبور عسل تهیه شده، استفاده کنید. امروزه تمام این محصولات در تمام مارک ها و با هر قیمتی در داروخانه ها، عطر فروشی ها یا سوپر مارکت ها یافت می‌شوند. اغلب توسط ویتامین ها (A و E) و ریز مغذی ها غنی شده اند، زیرا آنها می‌توانند رطوبت را بهتر حقظ ‌کنند.

انواع مختلف آن به معنای واقعی کلمه- برای هر سلیقه و ذائقه ای ای وجود دارد، از جمله عسلی، نعنایی و گیلاسی. برای ترک های شدیدتر، به کرم اذریون یا وازلین هم فکر کنید.

مراحل مراقبت از لب ها در زمستان

روغن مرطوب کنندۀ لب را چندین بار در روز، خصوصاً هنگام خروج از منزل و قبل از خواب به لب تان بزنید! با استفاده از لایه های ضخیم روغن، امکان داشتن لب هایی کاملاً نرم را خواهید داشت... اگر لبخندی زیبا می‌خواهید، در مالیدن صمغ به لب های تان شک نکنید.

برای از بین بردن پوسته های لب، یک مسواک کهنه کفایت می‌کند. مسواک را با کمی آب گرم مرطوب کنید و خیلی آرام و با انجام حرکات دایره ای آن را روی لب های تان بکشید. با این روش پوست های مرده کنده خواهند شد.

برای کامل تر شدن این مراحل، قبل از کشیدن مسواک، کمی عسل روی بر روی لب ها بمالید. با مالیدن کمی روغن یا کرم مرطوب کننده این فرآیند را به پایان برسانید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند، سپس با یک دستمال کاغذی آن را پاک کنید.

توصیه های دیگر برای مراقبت از لب ها در زمستان
حالا لب های تان برای آرایش آماده تر هستند. اگر لب های تان دچار ترک شده اند، از استعمال رژ لب های خشک کننده، مانند اکثر رژ لب های مات اجتناب کنید، بهتر است از یک رژ ساتنی یا مرطوب کننده، بهره ببرید.
از چرخاندن بی اختیار زبان بر روی لب ها خودداری کنید (کاری که باعث می‌شود لب ها بیشتر ترک بخورند!) زیرا بزاق زبان، فقط شدت خشکی را بیشتر می‌کند.

در نهایت یادتان نرود که باید زیاد مایعات (آب یا جوشانده ها) بنوشید زیرا رطوبت مناسب پوست و لب ها، ابتدا باید از درون بدن تأمین شود...
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی