همبرگر
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


 

همه چيز درباره همبرگر

 

"DeleAria Group www.delearia.com"

 




  شرايط كنونی زندگی انسان و نفوذ مدرنيزه شدن در جوامع امروزی، بسياری از عادات غذايی انسان را تغيير داده است. آهنگ سريع زندگی، اشتغال زنان، كمبود وقت، فاصله زياد میان محل كار و خانه و ترافيک سبب افزايش تمايل انسان امروزی به غذاهای فوری شده است.

 

  همبرگر

  همبرگر يكی از غذاهای پروتئينی نيمه آماده مورد پسند گروه های زيادی از مردم به خصوص جوانان است كه با شكل گرد نان خود كه وسط آن گوشت سرخ كرده با لايه هايی از سبزيجات و ادويه قرار دارد، معروف شده است. البته نوع خاصی از همبرگر به نام چيزبرگر، لايه ها و ورقه هايی از پنير را نيز در ميان خود دارد. نام اين غذا از كشور آلمان و شهر هامبورگ گرفته شده است. نخستين بار در اين ناحيه گوشت گاو را پهن نموده و به شكل گرد درآوردند كه اين محصول با استقبال مردم مواجه شد.

 

  در گذشته گوشت چرخ كرده ی گرد را استيک همبرگر می ناميدند، ولی وقتی اين ماده غذايی را درون نان قرار می دادند، ساندويچ همبرگر نام ميگرفت. تا اوايل سده بيستم هر دو اصطلاحات به كار رفته خلاصه شده و تنها نام همبرگر و يا حتی برگر به جای اسامی قبلی استفاده ميشد.

 

  در زمان جنگ جهاني اول به دليل احساسات ضد آلمانی در جهان نام همبرگر برای مدتی به استيک تغيير يافت. شهرت اين نوع ساندويچ به خاطر مسائل سياسی تا مدتی از بين رفته بود تا اينكه در اواسط دهه 1920 در رستوران های زنجيره ای نيوكاسل تاسيس شد و اين رستوران ها انواع مختلفی خوراكهای همبرگر مانند در اشكال متفاوت تهيه ميكردند. همبرگر از زمانی شهرت امروزی خود را به دست آورد كه ری كروک نخستين رستوران مک دونالد را در اواسط دهه 1950 تاسيس نمود.

 

  همبرگر بايد كاملا پخته تا حداقل 65 درجه سانتيگراد به مصرف برسد. در صورت انجماد زدايی نيز، از انجماد دوباره آن بايد خودداری شود.

 

  همبرگر عبارت است از گوشت چرخ كرده دام هايی مثل گاو و گوسفند به همراه افزودن چربی، ادويه جات و سبزيجات مانند پياز و سركه كه به وسيله دستگاه مكانيكی مخصوص با وزن 100 گرم تهيه شده و در میان كاغذهای مومی مجاز به صورت منجمد عرضه ميشود. در فرمولاسيون همبرگر ميتوان درصدی از پروتئين های گياهی نيز استفاده كرد. شكل همبرگر بسته به نوع قالب دستگاه همبرگر زن معمولا به شكل مدور و يا مستطيل می باشد كه در میان كاغذهای مومی بسته بندی اوليه و سپس در بسته های مقوايی بسته بندی ميشود.

 

  انواع همبرگر

  همبرگر ممتاز: همبرگری كه در آن حداقل 60 درصد گوشت به كار رفته و حاوی مقادير مشخصی از مواد پركننده، انواع آردها و ادويه جات است.

 

  همبرگر معمولی: همبرگری كه در آن حداقل 30 درصد گوشت به كار رفته و دارای مقادير مشخصی پروتئين گياهی، مواد پركننده مجاز، ادويه جات و سبزيجات باشد.

 

  مواد اوليه همبرگر

  آرد سوخاری: در محصول همبرگر از آرد سوخاری به عنوان يک تركيب پركننده استفاده می شود. در واقع آرد سوخاری باعث ايجاد بافت و قوام مناسب و تا حدی تردی محصول می گردد.

 

  روغن: در صورتي كه فرمولاسيون همبرگر توليدي شامل استفاده از گوشت كمتر و مصرف درصدي سويا باشد به منظور لطافت محصول و بالا بردن ظرفيت نگهداري آب در گوشت از روغن استفاده ميشود.

 

  سويا: علت افزودن سويا به همبرگر بالا بردن ميزان پروتئين محصول است. از طرفي سويا 2 تا 2/5 برابر وزن خودش آب جذب مي كند، در نتيجه باعث ايجاد بافت مناسبي در همبرگر ميشود.

 

  نمک: نمك به علت خاصيت ضد ميكروبي و ايجاد مزه مناسب، كاربرد ويژه اي در محصول همبرگر دارد.

 

  ادويه جات: براي بهبود طعم و مزه همبرگر معمولا از فلفل، خردل، گشنيز استفاده ميشود.
 
 

گلوتن: پروتئين گياهي مي باشد كه علت استفاده از آن در بعضي فرمولاسيون توليد همبرگر، بالا بردن ميزان پروتئين محصول، بالا بردن جذب آب محصول و ثبات شكل همبرگر مي باشد.
 

  براي جلوگيري از چسبيدن همبرگرها و جلوگيري از نفوذ چربي و رطوبت، از پوشش كاغذ مومي استفاده ميشود.

 

  بسته بندي

  همبرگر خام منجمد بايد در پوشش هاي مناسب و مجاز ويژه مواد غذايي به طوري كه آن را از آسيب هاي فيزيكي حفظ نمايد، بسته بندي شود.
 

  اطلاعات زير نيز بايد بر روي فرآورده نوشته، چاپ و يا برچسب شود:
  

 

  نام و نوع فرآورده، درصد مواد تشكيل دهنده، نام و نشاني واحد توليدي، شماره پروانه ساخت، صادره از سوي وزارت بهداشت، تاريخ توليد به روز، ماه و سال، تاريخ انقضا به روز، ماه و سال و شرايط نگهداري.

 

  شرايط نگهداري

  اين محصول بايد همواره تا زمان مصرف تحت شرايط بهداشتي و دماي مطلوب نگهداري، حمل و عرضه شود. درجه حرارت مورد نياز براي نگهداري محصول 18- درجه سانتيگراد است.
 

  اين محصول بايد كاملا پخته تا حداقل 65 درجه سانتي گراد به مصرف برسد. در صورت انجماد زدايي نيز، از انجماد مجدد آن بايد خودداري شود.

 

 

  خطر مصرف گوشت چرخ كرده خام و يا نيم پز

  گوشت چرخ كرده خام و يا نيم پز ممكن است حاوي باكتري‌ هاي مضر باشد. براي اطمينان از نابودي باكتري‌ ها گوشت بايد حداقل تا دماي 71 درجه سانتيگراد حرارت داده شود. كودكان، سالمندان و افرادي كه در اثر ابتلا به سرطان، بيماري كليوي و ديگر بيماري‌ ها سيستم ايمني ضيعفي دارند، نسبت به بيماري هاي ناشي از آلودگي غذا حساس ‌تر هستند.

 

  بروز اسهال و تهوع كه از علايم اين بيماري‌ ها هستند و موجب كم‌ آبي مي‌ گردند براي اين افراد خطرناك است. بنابراين در هنگام تهيه غذا براي اين افراد توجه به رعايت نكات بهداشتي در تمام مراحل خريد، نقل و انتقال، پخت و توزيع غذا، بسيار ضروري است.
 

  برای پخت همبرگر در ماكروويو بايد:

1- روی آن درپوش گذاشت تا حرارت بيشتری در آن ايجاد گردد.

2- در نيمه زمان پخت همبرگرها برگردانده شوند.

3- پس از پخت، همبرگرها به مدت 1 تا 2 دقيقه در ميكروويو باقی بمانند تا روند پخت تكميل گردد.

 



  حتماً به دستورالعلمل استفاده از دستگاه توجه فرماييد.

  آيا باقيمانده همبرگرهای پخته را می توان دوباره در يخچال نگهداری نمود و يا منجمد كرد؟

  گوشت چرخ كرده پخته شده و يا همبرگر را اگر بلافاصله پس از پخت (طی 2 ساعت و اگر دمای هوا بيش از 32 درجه سانتيگراد است، طی 1 ساعت) در يخچال قرار دهيم، برای 2 روز قابل نگهداری است. در صورتی كه آن را منجمد كنيم برای 3 ماه قابل نگهداری است. براي گرم كردن دوباره آن ها بايد كاملاً داغ شود و بخار از آن بلند شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:همبرگر,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی