ويرانی کاخ اختصاصی کوروش بزرگ زير باران
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

 

بنام خدا



  ويرانی کاخ اختصاصی کوروش بزرگ زير باران



  سورنا لطفی نيا :

 

 پایه‌ستون‌های برجاي مانده از کاخ ويژه‌ی کوروش بزرگ، به شوند(:دلیل) رخنه‌ی آب باران و یخ بستن و شکسته شدن سنگ‌ها، روبه نابودی اند.
 
كاخ اختصاصي كوروش بزرگ
 
 به گزارش مهر؛ در شمال باختری(:غربی) کاخ بارعام و شمال خاوری(:شرقی) باغ پاسارگاد، کاخی ديده ‌می شود كه، ويژگی های یک سازه‌ی مسکونی را دارد به همین شوند به «کاخ نشیمن» یا «کاخ ويژه» نامور است.
 تا آغاز سده بیستم، چون تنها یک جرز سنگی از این کاخ بیرون از خاک بود، آن را «کاخ جرزدار» نیز می‌نامیدند. کف‌بندی این کاخ از ویژگی‌های بزرگ آن است و بهسازي‌های انجام شده در روزگار هخامنشی نیز، در آن دیده می‌شود به گونه‌ای که هرجا رگه‌ای در سنگ ایجاد شده، آن را تعمیر کرده‌اند اما برجای مانده‌های این گستره، به شوند بی‌مهری و گذر روزگار، رو به نابودی است.
كاخ اختصاصي كوروش بزرگ
كاخ اختصاصي كوروش بزرگ
كاخ اختصاصي كوروش بزرگ
 
 «سلیمان محمودی»، کارشناس میراث فرهنگی؛ یکی از شوندهاي ويراني سنگ‌های باستانی را آب باران ناميد و گفت: «برخی از سنگ‌های باستانی به اندازه‌اي پايدار هستند که با هیچ چيزي به زودی نابود نمی‌شوند، اما همین سنگ‌ها، با آب باران به تندي از هم می‌پاشند. شاید در نگاه نخست، کسی باورش نشود که آب باران یکی از بدترین شوندهاي ويراني سنگ‌هاست اما چون آب روان است می‌تواند به آساني در هر جرز و شکاف و درزی رخنه و شکاف سنگ را بیشتر کند.»
 وی افزود: «اگر آب باران، درون سنگ، یخ بزند، با فشار، شکاف و آن درز را بیشتر باز می‌کند به اندازه‌اي که ممکن است بخشی از سنگ را كم‌كم بشکند.»
 محمودی گفت: «کاخ ويژه‌ی کوروش، در فضایی باز جای دارد و بارندگی‌های نیز، شوند رخنه‌ی آب، به درون پایه‌ستون‌های این کاخ و در پايان، از هم پاشیدگی آن‌ها می شود. برخی بر این باورند که باید روی این گستره، سقفی برای پوشش ساخته‌شود تا از رخنه‌ی آب باران به درون این سنگ‌ها و یخ بستن آن پيشگيري شود ولی برخی دیگر بر اين گمان هستند که، چشم‌انداز آن نابود می شود.» 
 
كاخ اختصاصي كوروش بزرگ
كاخ اختصاصي كوروش بزرگ
  

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:رخنه,کاخ بارعام,عام,بار,بارعام,جرز,,
ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی