یوز آسیایی
به نام خداوند مهر آفرین
سال 14094 اهورایی، 7037 میترایی، 3753 زرتشتی، 2573 کوروشی (شاهنشاهی) و 1394 خورشیدی

بنام خدا


اميدها به آينده‌ی يوز آسيايی افزايش يافت



سورنا لطفي‌نيا :
گونه‌ی نادر یوزپلنگ آسیایی هم اکنون در استان‌های سمنان، یزد، خراسان شمالی، کرمان و اصفهان ديده شده است که شمار آن‌ها به صد قلاده می‌رسد.
به گزارش مهر؛ با توجه به این‌که 20 قلاده از این یوزپلنگ‌ها در استان سمنان زندگی می‌کنند منطقه‌‌های حفاظت شده پارک ملی کویر گرمسار و توران شاهرود در این استان از ارزشمندترين زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی هستند.
پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال 1380 با پشتيباني مالی سازمان‌ملل‌متحد و سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد.
«علیرضا جورابچیان»، فرنشين(:مدیر) پروژه بین‌المللی نگهداري از یوزپلنگ آسیایی، از افزایش 50 درصدی خوراك‌های یوزپلنگ خبر داد. وي گفت: «شمار یوزپلنگ‌های آسیایی در کشور چهار تا پنج درصد افزایش یافته است.» وی قوچ و میش، کل و بز، جبیر و آهو را از خوراك‌هاي اين گونه‌ي نادر و روبه انقراض، برشمرد.
 جورابچیان برآورد شمار گوشت‌خواران را سخت دانست و گفت: «با توجه به روند افزایشی شمار طعمه‌ها در زیستگاه‌ها بي‌گمان، شمار یوزها نیز افزایش یافته است.»
جورابچیان افزود: «پارک ملی کویر استان سمنان، پارک ملی پناهگاه حیات وحش و زیست‌گاه خارتوران شاهرود، پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس شمال خاوري(:شرقی) استان یزد، گستره‌ي حفاظت شده بافق استان یزد و گستره‌ي شکار ممنوع دره انجیر استان یزد، برخی از زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی هستند.»
«اصغرمحمدی فاضل» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست کشور نيز، با ناخرسندي از نابودي گونه‌ي ببر مازندران، درباره‌ی دادن مجوز شکار در كشور، سخن گفت.
وی گفت: «شوربختانه به آسانی پروانه شکار داده می‌شود. هرکس که مجوز حمل اسلحه داشته باشد و سوپيشينه نیز نداشته باشد، می‌تواند پروانه‌ی شکار دریافت کند.»
«حمید ظهرابی»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز از افزایش شمار یوزپلنگ آسیایی در استان سمنان خبر داد و گفت: «در هر هفته، دو تا چهار قلاده یوزپلنگ در منطقه توران استان سمنان ديده می‌شود.»
ظهرابي، گفت: «کمبود محیط‌بان با توجه به گستردگي مناطق حفاظت شده در استان سمنان يكي از كمبودها است.  هم اکنون‪۱۲۰محيط‌بان در گستره‌ي تحت حفاظت، فعالیت دارند که این شمار باید به ٢٥٠ تن برسد تا كمبود رفع شود




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط سورنا
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی